
 
  

 
 

 

    AN AFSI SPECIAL REPORT 

 
 
The New York Times 
Invents a New “Occupation” 
 

by Moshe Phillips 

212-828-2424 
info@afsi.org 

  

Americans For A Safe Israel 
www.AFSI.org 

September 2024 

 



The New York Times 
Invents a New 
“Occupation” 
 
Has Israel deposed Palestinian 
Authority chairman Mahmoud Abbas 
and dissolved the PA’s Parliament? 
Has an Israeli military administration 
become the supreme ruling body 
throughout the PA territories? Are 
Israeli troops patrolling Ramallah, 
Tulkarm, Jenin and all the other cities 
where 98% of the Palestinian Arabs 
reside? Does the Israeli Army now 
direct the courts, police, unions, 
media, and schools in those areas? 
 
   Obviously not—yet that’s what the 
New York Times would like us to 
believe. 
 
   In recent weeks, the editors of the 
Times appear to have imposed a new 
policy, according to which all news 
reports that refer to the status of the 
Palestinian Arabs include a line 
falsely claiming that all of them “live 
under Israeli military occupation.” 
 
   That statement is demonstrably 
false—yet as of August 2024, it has 
become a constant part of the Times’ 
reporting about the Arab-Israeli 
conflict. To publish information that is 
false in order to advance a political 
agenda represents a blatant 

politicization of Middle East reporting 
in America. 
 
What the Times Used to Say 

 
   A detailed examination of the 
Times’’ news coverage from April 
through September 2024 reveals two 
distinct patterns concerning articles 
referring to the Judea-Samaria (West 
Bank) territories. 
 
   Prior to August, nearly all 
references to the status of Palestinian 
Authority and the Palestinian Arab 
populace under its rule were 
essentially factual. 
 
   The size of the population was 
given as 2.7-million, “about 2.7 
million,” or “roughly 2.7 million.”1 That 
number is consistent with the 
estimates of sources such as the 
CIA’s World Factbook. 
 
   Likewise, the Times previously 
almost always referred to the status of 
the Palestinian Authority in a factual 
manner, calling it “the Palestinian 
Authority, which administers parts of 
the West Bank.”2 Nearly-identical 
language appeared in article after 
article, regardless of the author. The 
bylines appearing on those articles 
included Israel bureau chief Patrick 
Kingsley and correspondents Aaron 
Boxerman, Alan Rappeport, Raja 
Abdulrahim, Steven Erlanger, Emma 



 

www.AFSI.org 

3 

Bubola, and Michael Levenson, 
among others. 
 
   In one instance, a Times article 
went even further—and got closer to 
the truth—when it referred to “Fatah, 
the Palestinian faction that controls 
the Palestinian Authority and with it 
much of the West Bank.” 3 “Much” is 
indeed the correct word, since the PA 
rules 40% of the territory, a fact that is 
seldom acknowledged by the Times. 
 
   There were a few instances in 
which the correspondents added 
some pejorative jargon to their 
descriptive language. For example, 
Raja Abdulrahim referred to the 
population as “more than 2.7 million 
Palestinians [who] reside in ancestral 
cities, towns and farming villages in 
the West Bank, where for generations 
many have lived off the land.” She 
seemed to be suggesting (falsely) 
that Palestinian Arabs have lived 
there since time immemorial.4 
 
   In another instance, bureau chief 
Kingsley, sharing a byline with Natan 
Odenheimer and Ronen Bergman, 
referred to the Palestinian Arabs as 
“subject to Israeli military law.” 5 
Although that description was 
technically correct, it was misleading. 
It gave the impression that they are all 
under military rule, when what it 
actually means is that if a resident of 

the Palestinian Authority areas is 
arrested for terrorism, he or she is 
prosecuted in military rather than 
civilian court. Day-to-day civilian laws 
are promulgated and enforced by the 
PA, not the Israeli army. 
 
What the Times is Saying Now 

 
   Suddenly, in late August 2024, a 
new description of the Palestinian 
Arabs’ status began appearing in the 
Times ’news coverage. The identical 
phrase (with tiny, inconsequential 
variations) appeared in no less than 
eight news articles in thirteen days. 
Referring to the territories, each of the 
articles called it a region “where three 
million Palestinians live under Israeli 
military occupation.”6 
 
   The fact that the same language 
appeared in articles by different 
authors indicated that the wording 
was dictated by an editor. Either that, 
or correspondents Aaron Boxerman, 
Adam Rasgon, Hiba Yazbek, Raja 
Abdulrahim, and Thomas Fuller were 
all consciously copying from each 
other, which seems highly unlikely. 
 
   The new dictated text is deeply 
problematic for two reasons. 
 
   First, the change in the number is 
striking. Overnight, the size of the 
Arab population grew from 2.7-million 
  



 

www.AFSI.org 

4 

to three million. Since there was no 
corresponding announcement from 
the CIA’s World Facebook or any 
similar sources revising their 
population estimates, the probable 
explanation for the Times’ decision to 
significantly increase the number was 
that it was trying to strengthen the 
Palestinian Arabs’ claim to the 
territory. 
 
   Second, the new Times wording is 
simply false. Millions of Palestinian 
Arabs do not currently live under 
Israeli military occupation. 
 
   That description would have been 
true in the first years following the 
1967 Six Day War. In those days, an 
Israeli military governor was in charge 
of the entire territory, an Israeli 
military administration managed the 
Arab residents’ everyday lives, and 
the Israeli Army constantly patrolled 
the streets of every Arab city and 
town. 
 
   But that all changed with the signing 
of the Oslo Accords, in which then-
Prime Minister Yitzhak Rabin agreed 
to a two-stage end to the Israeli 
military occupation of the Palestinian 
Arabs. 
 
   The first stage followed the signing 
of the Gaza-Jericho agreement, in 
May 1994. Israel withdrew its forces 

from the city of Jericho, and from all 
of the Gaza Strip except for a small 
area where Jewish communities were 
located. The Palestinian Authority 
assumed control of the areas that 
Israel vacated. 
 
   The second stage followed the 
signing of the Oslo II agreement, in 
September 1995. Israel gave the PA 
control over the cities and towns 
where 98% of the Palestinian Arabs 
reside.  
 
   The Israeli military administration in 
the new PA areas was dismantled, 
and Israeli troops no longer patrolled 
their streets. The PA assumed control 
over the courts, the police, the unions, 
the media, and the schools. The PA 
established its own parliament, and 
even held a few elections before 
discarding democracy in favor of 
indefinite one-man rule by Mahmoud 
Abbas. Today, the military 
administration governs only the 
portion of Judea-Samaria that Israel 
rules, and where Israelis reside.  
 
   The fact that the PA has nearly 
vanished from the new Times 
vocabulary suggests that the change 
was motivated by political bias. In all 
but one of the August-September 
articles, the PA was no longer 
mentioned. By removing the PA from 
view, the Times effectively made it 



 

www.AFSI.org 

5 

seem as if millions of Arabs are being 
ruled by Israel, when the truth is that 
those millions are actually ruled by 
their own government, the Palestinian 
Authority. 
 
Why the Change? 
 

   The critical question is: Why?  
 
   Why have the editors of the Times 
committed themselves to promoting 
the false narrative of an Israeli military 
occupation? 
 
   There are three apparent reasons: 
 
— It makes Israel look mean.  
That fits the simplistic narrative to 
which the Times generally adheres, 
that Israel is the bad guy and the 
Palestinian Arabs are the good guys. 
 
 

— It justifies Palestinian Arab  
violence.  
If the Arabs are subjected to an 
inherently unjust military occupation, 
then violent resistance is seen by 
many as justified. That is not to say 
the Times  supports violence, only 
that it sees Palestinian Arab violence 
against Israel as rooted in a right to 
resort to force. 
 
— It advances the agenda.  
By generating sympathy for the 
Palestinian Arabs and making the 
status quo seem unfair, inventing a 
fake “occupation” advances the policy 
position that the publisher and editors 
of the Times advocate: the creation of 
a Palestinian Arab state in Israel’s 
back yard. Slanting the news to 
promote a political position may be 
effective propaganda, but it’s bad 
journalism. 

 1 
 2 
About the author 3 
Moshe Phillips is National Chairman of Americans For A Safe Israel (AFSI), a leading 4 
pro-Israel advocacy and education organization. He previously served as a staff 5 
researcher and analyst in the Philadelphia office of the Committee on Accuracy 6 
in Middle East Reporting in America (CAMERA).  7 



 

www.AFSI.org 

6 

NOTES 8 
 

1 Aaron Boxerman, Christopher F. Shcuetze and Julia Jacobs, “Tensions Flare in West Bank After Israeli 
Teenager Is Found Dead,” New York Times (NYT), April 14, 2024, p.9;  Aaron Boxerman, “Settlers Kill 2 
Palestinians In West Bank,” NYT April 17, 2024, p.9 Isabel Kershner, Adam Rason and Julian E. Barnes, “U.S. 
Is Considering Sanctions For Israeli Military Battalions,” NYT, April 22, 2024, pp.1,8; Ben Hubbard, “As War 
Rages Over in Gaza, Settlers Expand Their Domain,” NYT, June 2, 2024, p.14; Ephrat Livni, “West Bank Settler 
Violence Draws Ire From Israeli Allies,” NYT, July 17, 2024, p.8. 
 
2  Patrick Kingsley, “Israel Weighing Deal with Arabs in Postwar Gaza,” NYT, May 4, 2024, pp.1,6; Aaron 
Boxerman, Emma Bubola and Michael Levenson, “Three in Europe Back Statehood for Palestinians,” NYT, May 
23, 2024, pp.1,5; Alan Rappeport, “Yellen Urges Keeping ties To Economy Of West Bank,” NYT, May 24, p.8; 
Aaron Boxerman and Adam Rasgon, “Israel’s Finance Minister Agrees to Release Funds To Palestinian 
Authority,” NYT, June 29, 2024, p.9; Ephrat Livni, “Israel Moves to Legalize 5 Settlements in Occupied West 
Bank,” NYT, June 30, 2024, p.10; Aaron Boxerman, “Trapped Since Shutdown Of Gaza Border Crossing,” NYT, 
July 21, 2024, p.8;  Steven Erlanger, “In West Bank, Residents Cling to Livelihoods,” NYT July 28, 2024, pp.1,6: 
Raja Abdulrahim, “After an Assassination, a Show of Support for Hamas in Its Rival’s Backyard,” NYT, August 
10, 2024. 
 
3 Farnaz Fassihi, Ronen Bergman and Eric Schmitt, “Iran is Flooding the West Bank with Weapons,” NYT April 
10, 2024, pp 1,6.  
 
4 Raja Abdulrahim, “A Family Flees and a Mother Mourns as Israeli Settlers Attack a West Bank Village,” NYT, 
August 19, 2024, p.8. 
 
5 Natan Odenheimer and  Ronen Bergman and Patrick Kingsley, “On Tape: Bid to Cement Israel’s West Bank 
Hold,” NYT, June 22, 20224, pp.1,6. 
 
6 Aaron Boxerman, Adam Rasgon, Raja Abdulrahim, and Thomas Fuller, “Israel Escalates Raids On West Bank 
Targets As Third Front Grows,” NYT, August 29, 2024, p.1; Aaron Boxerman, “Allies Move To Condemn Israeli 
Raid In West Bank,” NYT, August 31, 2024, p.5; Aaron Boxerman, “As Israel Preses West Bank Raids, 
Residents Survey the Damage done,” September 1, 2024, p.7; Raja Abdulrahim, “Israeli Raids Trap Fearful 
Palestinians in Their Homes,” NYT, September 6, 2024, p.12; Raja Abdulrahim, “10-Day Israeli Blitz Leaves 
Ruin West Bank,” NYT, September 7, 2024, pp.1,5; Aaron Boxerman, “Palestinian Officials Blame Israeli Forces 
for American’s Death in the West Bank,” NYT, September 7, 2024, p.5; Raja Abdulrahim, “10-Day Israeli Blitz 
Leaves Ruin West Bank,” NYT, September 7, 2024, pp.1,5: Aaron Boxerman, “Palestinian Officials Blame Israeli 
Forces for American’s Death in the West Bank,” NYT, September 7, 2024, p.5. Adam Rasgon, “Israeli Military 
Says It ‘Unintentionally’ Shot American Activist in West bank,” NYT, September 11, 2024, p.7; Hiba Yazbek, 
‘Israeli Forces Launch New Attacks Against militants in West Bank Cities,” NYT, September 12, 2024, p.8 
 
 
 
 
 
 
 

 


